CONTRIBUIÇÃO GEOGRÁFICA PARA O ESTUDO DO LUGAR (a geographical contribution for the study of the place)
Abstract
Vive-se num mundo e num tempo de profundas mudanças. E neste processo de constantes transformações, modificam-se também as expectativas. Não somente aquelas relacionadas ao lugar em que se vive, mas também as relacionadas ao mundo como um todo. Por isso não se pode mais pensar em um ensino de transmissão de conhecimentos. A questão agora é organizar formas de apropriação deste conhecimento, em que o sujeito seja capaz de levá-lo para sua própria vida e não apenas de ser informado com conteúdos, às vezes, fragmentados e dispersos que logo passam. E o estudo do lugar pode ser um bom exemplo para se pensar na possibilidade de um ensino contextualizado, levando em conta a forma como a sociedade vem assimilando as transformações do mundo atual.
Palavras-chave: lugar, geografia, ensino, séries iniciais.
ABSTRACT
We live in a world and in a time of deep changes. And in this process of constant transformations, they also modify the expectations. Not only those related to the place where we live, but also the related to the world as a completely. Therefore we cannot more think about a teaching of transmission of knowledge. The subject now is to organize forms of appropriation of this knowledge, in that the subject is capable to take its for his own life and not just of being informed with contents, sometimes, fragmented and dispersed that soon pass. And the study of the place can be a good example to think in the possibility of a teaching contextualizado, taking into account the form as the society is assimilating the transformations of the present world.
Key words: place, geography, teaching, initial series
RESUMEN
Vivimos en un mundo y una época de cambios profundos. Y este proceso de cambio constante, es expectativas también cambián. No sólo las relacionadas con el lugar donde uno vive, sino también las relacionadas con el mundo como un todo. Por lo tanto, ya no podemos pensar en la enseñanza de la transferencia de conocimientos. La cuestión ahora es organizar las formas de apropiación del conocimiento, donde el sujeto es capaz de llevarlo a su propia vida y no sólo a ser informado con el contenido, as veces fragmentados y dispersos que desaparecen en seguida. Y el estudio del lugar puede ser un buen ejemplo a considerar la posibilidad de una perspectiva de la enseñanza, teniendo en cuenta la forma en que la sociedad se cambia gradualmente en el mundo de hoy.
Palabras-clave: lugar, Geografía, enseñanza, Serie Inicial.
DOI: 10.4215/RM2009.0816.0012
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant MERCATOR the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
- Authors are responsible for the content of the manuscript published in the journal.