POR UMA GEOGRAFIA MODERNA NA SALA DE AULA: Rui Barbosa e Delgado de Carvalho e a renovação do ensino de Geografia no Brasil (for a modern geography in classroom)
Abstract
O presente texto visa divulgar parte dos resultados de minhas pesquisas sobre a historia da geografia escolar brasileira. A discussão que faço sobre este objeto esta ancorada nos aportes teórico-metodológicos produzidos pelos autores do campo temático denominado de historia das disciplinas escolares. A perspectiva de minha analise é sócio-histórica. Produzido a partir dos aportes metodológicos da pesquisa qualitativa, este estudo lançou mão dos procedimentos inerentes à pesquisa bibliográfica e se redimensionou em função do uso dos passos propostos pela pesquisa documental. Aqui são apresentadas as analises que realizei sobre as reflexões e proposições apresentadas por Ruy Barbosa (no final do século XIX) e Delgado de Carvalho (primeiras décadas do século XX) acerca da necessidade de renovação no ensino da geografia praticado nas escolas brasileiras. Estas reflexões e propostas foram socializadas por estes autores em dois textos que julgo de suma importância para a compreensão das transformações epistêmico-didáticas que a geografia escolar brasileira passou a vivenciar a partir das ultimas décadas do século XIX. Neles identifico a defesa de um ensino de geografia assentado nos princípios científicos que vicejavam naquele momento histórico, e que propunham a introdução, nas salas de aula, de uma geografia moderna, que deveria ser ensinada através de uma pedagogia moderna.
Palavras Chave: Currículo, Historia das Disciplinas, Historia da Geografia Escolar, Geografia Moderna, Ensino de Geografia.
ABSTRACT
The object of this paper is the history of the Brazilian geography taught at school. The perspective of the study carried through this paper was the socio-historical based on the theory-methodological support of the thematic field called of history of the disciplines taught at school. The objective of this work is to analyze the reflections and proposals elaborated by Rui Barbosa and Delgado de Carvalho on the education of geography in Brazil in the end of century XIX and beginning of century XX, ideas that had been socialized in two texts, that in my opinion, are basics for the understanding of the posterior epistemic didactics transformations that these disciplines suffered after this period. In these two texts was made the defence of a modern geography, whose teaching should be based on the principles of positivist science. The qualitative inquiry has used the procedures of documentary and bibliographic research.
Key Words: Curriculum; History of the disciplines of school, History of geography taught at school, Modern geography, Education of geography.
RÉSUMÉ
Le sujet de cet’ article c’est l’histoire de géographie scolaire brésilienne. Je propose une analyse socio-historique de cet objet d’étude. Mes analyses utilisent les apportes théoriques et méthodologues de l’histoire de les disciplines scolaires. L’objectif de mon travail est donc d’analyser les reflétions et proposions construits pour Ruy Barbosa et Delgado de Carvalho sur la géographie que était enseigné au Brésil à la fin du XIXème siècle et au début du XXème, socialisés en deux textes qui, à mon avis, sont capitale pour la compréhension de les transformations épistémique-didactiques que cette discipline scolaire a vécu d’après cet période. Le point de départ sera une étude qualitative développée à partir d’une méthodologie de recherche qui utilise l’analyse bibliographique et le analyse de documentation concernant à ces propositions.
Mots Clés: Curriculum ; Histoire des Disciplines scolaires; Histoire de la Géographie scolaire; Géographie moderne; Enseignement de la géographie.
DOI: 10.4215/RM2009.0815.0007
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant MERCATOR the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
- Authors are responsible for the content of the manuscript published in the journal.