CONSTRUÇÃO DOS SABERES DOCENTES DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA (the construction of knowledge of teachers teacher of geography)
Abstract
O presente trabalho tem por objetivo fazer uma reflexão sobre o papel da formação inicial acadêmica na construção dos saberes docentes, destacando como estes se constituem e são necessários à atuação profissional. É importante considerar que os desafios com os quais os educadores têm se deparado, com mudanças profundas na sociedade, no mundo do trabalho e na economia, têm alterado as relações estabelecidas na escola e contribuem para caracterizar novas exigências para a profissão. A escola e os modelos tradicionais de ensino estão sendo questionados, pois não dão conta de uma realidade em constante transformação. Cada vez mais, os professores se deparam com desafios e situações que lhes impossibilitam atender às especificidades do seu trabalho. Exige-se cada vez mais que o professor dê conta de um corpo de conhecimentos e saberes na sua atuação profissional. São conhecimentos que ele precisa mobilizar para transformar sua ação pedagógica. Com base em teóricos como Tardiffe e Gauthier e pesquisadores como Lana Cavalcanti e Helena C. Callai, busca-se questionar como os cursos de formação inicial de geografia têm contribuído no processo de aprendizagem profissional, na formação de sujeitos autônomos, capazes de organizar o seu trabalho e de planejar ações diante da necessidade de encontrar soluções para situações complexas da sala de aula.
Palavras-chave: formação inicial, geografia, saberes docentes.
ABSTRACT
This paper aims to reflect on the role of academic training in the construction of teacher’s knowledge, highlighting how they are and are necessary for professional practice. It is important to consider the challenges that educators have been confronted with profound changes in society in the world of work and the economy have altered the relationships established at school and help determine new requirements for the profession. The school and the traditional models of education are being questioned because they do not realize a reality in constant transformation. Increasingly, teachers are faced with challenges and situations that are impossible to meet specifics of your work. It is required more and more that the teacher becomes aware of a body of knowledge and expertise in their professional activities. They know that it needs to mobilize to transform the classroom. Based on theoretical and Tardiff and Gauthier and researchers as Lana Cavalcanti and Helena C. Callai, we seek to question how the initial training courses in geography have contributed in the process of apprenticeship, the formation of autonomous individuals, able to organize their work and to plan actions against the need to find solutions to complex situations Newsroom class.
Key words: training, Geography , teacher’s knowledge.
RESUMEN
Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre el papel de la formación académica en la construcción de los conocimientos del profesor, destacando cómo están y son necesarios para la práctica profesional. Es importante tener en cuenta los retos que los educadores se han enfrentado a cambios profundos en la sociedad en el mundo del trabajo y la economía han alterado las relaciones que se establecen en la escuela y ayudar a determinar nuevas necesidades de la profesión. La escuela y los modelos tradicionales de la educación están siendo cuestionados debido a que no se dan cuenta de una realidad en constante transformación. Cada vez más, los docentes se enfrentan a retos y situaciones que son imposibles de cumplir detalles de su trabajo. Se requiere más y más que el profesor se da cuenta de un cuerpo de conocimientos y experiencia en sus actividades profesionales. Ellos saben que es necesario para movilizar a transformar el aula. Basándose en teóricos y Tardiff y Gauthier y los investigadores como Lana Cavalcanti y Helena C. Callai, buscamos a la pregunta de cómo los cursos de formación inicial en la geografía han contribuido en el proceso de aprendizaje, la formación de individuos autónomos, capaces de organizar su trabajo y planificar acciones en contra de la necesidad de encontrar soluciones a situaciones complejas de salón de clase.
Palabras Clave: formación inicial , Geografia, conocimiento del profesor.
DOI: 10.4215/RM2009.0816.0013
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant MERCATOR the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
- Authors are responsible for the content of the manuscript published in the journal.