COMMERCE AND GEOGRAPHICAL MILIEU
Abstract
Trade has always been a traditional topic of study in geography, present in different approaches. In this work, commerce is interpreted from the perspective of technique, approaching the technical phenomenon geographically, that is, through the geographical milieu and its manifestations. This article aims to propose an interpretation of trade through geography from the category of geographical milieu. Based on Milton Santos' proposal for the periodization of geographical space, we relate the natural milieu and exchanges, the technical milieu and traditional commerce, reaching the current period with the emergence of the technical-scientific-informational milieu and its corresponding form of commerce, the e-commerce.
Keywords: geographical space; technical-scientific-informational milieu; e-commerce.
References
ARROYO, Mónica. Digitalização e financeirização do território: uma imbricação que se renova no capitalismo do século XXI. In: RENA, Natacha; BRANDÃO, Marcela; MEDEIROS, Daniel; SÁ, Isabel (org.). Urbanismo biopolítico. Belo Horizonte: Agência de Iniciativas Cidadãs, 2021. p. 143-156.
BRAUDEL, Fernand. O Mediterrâneo e o mundo mediterrâneo na época de Felipe II. 2 vol. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
CHISHOLM, George. Geography and commerce. The geographical journal, v. 30, n. 3, p. 303-318, 1907.
CHRISTALLER, Walter. Central places in Southern Germany. New Jersey: Prentice-Hall, 1966[1933].
CORRÊA, Roberto Lobato. O espaço urbano. São Paulo: Editora Ática, 1989.
DANTAS, Aldo; ARROYO, Mónica; CATAIA, Márcio (org.). Dos circuitos da economia urbana aos circuitos espaciais de produção: um diálogo com a teoria de Milton Santos. Natal: Sebo Vermelho, 2017.
DAVID, Virna Carvalho. La ciencia en los alimentos y los circuitos de la economía urbana en Brasil. Tese (Doctorado en Geografía) – Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2022.
DURKHEIM, Émile. Leçons de sociologie. Physique des moeurs et du droit. Paris: Quadriage/PUF, 1997.
GEORGE, Pierre. Geografia econômica. 2. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 1978.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 21 ed. São Paulo: Loyola, 2011.
HEGEL, Georg Wilheim Friedrich. The philosophy of history. Kitchener: Batoche Books, 2001[1837].
HOBBES, Thomas. Leviatã: ou matéria, forma e poder de um estado eclesiástico e civil. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988[1651].
LA BLACHE, Paul Vidal de. Princípios de Geografia Humana. Lisboa: Ed. Cosmos, 1954.
LEE, Kai-Fu. AI superpowers: China, Silicon Valley, and the new world order. Boston; New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2018.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Guerra e comércio entre os índios da América do Sul. Revista do Arquivo Municipal de São Paulo, v. LXXXVII, p. 131-146, 1942.
MALECKI, Edward; MORISET, Bruno. The digital economy: business organization, production process, and regional developments. London; New York: Routledge, 2008.
MAQUIAVEL, Nicolau. O Príncipe. Comentários de Napoleão Bonaparte e Rainha Cristina da Suécia. São Paulo: Jardim dos Livros, 2007[1532].
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008[1859].
MIYAZAKI, Vitor; GOMES, Vinicius; SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão; SOUSA, Guilherme (org.). As lógicas econômicas e espaciais do ramo supermercadista. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2022.
MUMFORD, Lewis. A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
PACHECO, Silvana; CARRERAS, Carles (org.). Cidade e comércio: a rua comercial na perspectiva internacional. Rio de Janeiro: Armazém das Letras, 2009.
PINTAUDI, Silvana. Mudanças nas formas do comércio varejista e a implantação dos supermercados na grande São Paulo. Boletim Paulista de Geografia, n. 66, p. 23-38, 1988.
PINTAUDI, Silvana; FRÚGOLI JR., Heitor. Shopping-centers – espaço, cultura e modernidade nas cidades brasileiras. São Paulo: Editora da Unesp, 1992.
RATZEL, Friedrich. Geografia. Coleção grandes cientistas sociais. São Paulo: Ática, 1990.
RIBEIRO, Ana Clara Torres. Por uma sociologia do presente: ação, técnica e espaço – Vol. 3. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2013.
RICARDO, David. Princípios de economia política e tributação. São Paulo: Victor Civita, 1982[1817].
SANTOS, Milton. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2004[1979].
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5. Ed. São Paulo: Edusp, 2008[1994].
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2012[1996].
SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2016.
SILVEIRA, María Laura. Espacio geográfico y fenómeno técnico: cuestiones de método. Punto Sur, vol. 1, p. 6-20, 2019. DOI.
SMITH, Adam. A riqueza das nações. Investigando sobre sua natureza e suas causas. Vol. 1. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996[1776].
SOJA, Edward. Postmetropolis: critical studies of cities and regions. Oxford: Blackwell Publishing, 2000.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. 4. ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília 2015[1921].
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant MERCATOR the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to sign additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Free Access).
- Authors are responsible for the content of the manuscript published in the journal.